Σάββατο 8 Μαρτίου 2008

«Εκρηξη» ρύπων και ΙΧ στη Θεσσαλονίκη

Περίπου 900.000 μετακινήσεις γίνονται καθημερινά με ΙΧ, το 66% των οποίων σταθμεύει παράνομα. Μόλις 1 στους 4 προτιμά τα αστικά λεωφορεία. Πάνω από το όριο, 200 μέρες τον χρόνο, οι τιμές των μικροσωματιδίωνΣτα πρόθυρα του «εμφράγματος» βρίσκεται η Θεσσαλονίκη, με τα ΙΧ αυτοκίνητα να αυξάνονται αλματωδώς, το μοναδικό μέσο μαζικής μεταφοράς να απαξιώνεται καθημερινά, την ατμοσφαιρική ρύπανση να «πνίγει» την πόλη και το πράσινο να αποτελεί σχεδόν άγνωστη λέξη για τους Θεσσαλονικείς.Τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα το Συμβούλιο Αστικών Συγκοινωνιών (ΣΑΣΘ) είναι ενδεικτικά για την κατάσταση που επικρατεί: Από τις 1,8 εκατομμύριο μετακινήσεις που γίνονται κάθε μέρα στο πολεοδομικό συγκρότημα σχεδόν μία στις δύο (44%) γίνεται με ΙΧ και μόλις μία στις τέσσερις (27%) με τα αστικά λεωφορεία.Ενας στους δύο κατοίκους της πόλης έχει το δικό του ΙΧ, ενώ τα δύο στα τρία ΙΧ σταθμεύουν παράνομα, καθώς οι νόμιμες θέσεις στάθμευσης στους δρόμους δεν ξεπερνούν τις 70.000.Η Θεσσαλονίκη βρίσκεται στην τελευταία θέση των ευρωπαϊκών μεγαλουπόλεων σε επιφάνεια ελεύθερου δημόσιου χώρου, ενώ είναι από τις πλέον επιβαρημένες περιβαλλοντικά.Ο αριθμός των βλαβερών μικροσωματιδίων είναι μεγαλύτερος του επιτρεπόμενου ορίου (50 μg/κ.μ.) για περισσότερες από 200 ημέρες τον χρόνο, ενώ σύμφωνα με ευρωπαϊκή οδηγία μέχρι το 2010 δεν πρέπει να ξεπερνούν τις 35 ημέρες τον χρόνο.Στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης που προκήρυξε το υπουργείο Μεταφορών με στόχο τη διαμόρφωση των ελληνικών θέσεων για την «Πράσινη Βίβλο» της ΕΕ, το ΣΑΣΘ εκπόνησε και καταθέτει μια συνολική, ολοκληρωμένη πρόταση για την προώθηση της βιώσιμης αστικής κινητικότητας στη Θεσσαλονίκη.Η πρόταση προβλέπει ένα πλέγμα 7 βασικών προτεραιοτήτων:* Δημιουργία Ενιαίου Μητροπολιτικού Φορέα Αστικών Συγκοινωνιών* Εφαρμογή Στρατηγικού Σχεδίου Μετακινήσεων που θα λαμβάνει υπόψη τις νέες συγκοινωνιακές υποδομές (μετρό, υποθαλάσσια, προαστιακός, δημοτική συγκοινωνία, πιθανή θαλάσσια συγκοινωνία, χώροι στάθμευσης, ανισόπεδοι κόμβοι κ.ά.)* Ανάπτυξη νέων μέσων μαζικής μεταφοράς και βελτίωση συγκοινωνιακών υποδομών. Διαλειτουργικότητα και συντονισμός τους, με τη δημιουργία χώρων park&ride.* Αναδιάρθρωση και ενίσχυση του δικτύου λεωφορειακών γραμμών* Μέτρα υπέρ των μέσων δημόσιας συγκοινωνίας, με ενιαίο κέντρο εποπτείας και ενιαίο σύστημα τιμολόγησης* Ηπιες εναλλακτικές μορφές μετακίνησης, με στόχο την αύξηση των πεζών μετακινήσεων και αυτών με ποδήλατο. Προϋποθέτει επέκταση πεζοδρόμων, απομάκρυνση τραπεζοκαθισμάτων, δημιουργία ποδηλατοδρόμων.* Εναλλακτικές μορφές ενέργειας στις δημόσιες συγκοινωνίες.
ΕΘΝΟΣ